Starptautiskais projekts Grenlandē
Projekta vizīte notika no 24.08.2024. – 31.08.2024.
Projekta noslēdzošā vizīte Grenlandes pilsētā Ilulisatā man bija satraucoša, bet arī piedzīvojumiem bagāta. Ar lielu neziņu par visu – jaunajiem kolēģiem, skolu, skolēniem un apkārtējo vidi – piekritu skolotājas Ligitas Ridūzes izaicinājumam doties līdzi. Pirms brauciena tika veikti vairāki sagatavošanās darbi – kopīga ideju ģenerēšana, stundu plānošana, prezentācijas izgatavošana, materiālu sagāde, morāla noskaņošanās citādākam klimatam un gariem lidojumiem. Liels satraukums bija par to, vai audzēkņi ar interesi un aizrautību uztvers mūsu stāstījumu, piedāvātās aktivitātes un radošos uzdevumus. Kopīgi ar Ligitu vadījām mācību stundu 6. klases skolēniem, kuru ne tikai vēroja, bet arī līdzdarbojās arī mūsu kolēģi no Lietuvas, Grenlandes un Igaunijas skolām. Stundu plānojām tā, lai būtu attaisnota šīs vizītes tēma – māksla, mūzika un tehnoloģijas. Stundā iekļāvām latviešu mākslas un kultūras elementus, kuri ļoti labi sasaistījās ar galveno tēmu, kā arī papildinājām teoriju ar kustīgām aktivitātēm un uzdevumiem. 6. klases skolēni bija ieinteresēti un ar prieku darbojās. Viņiem izdevās no papīra sloksnēm sapīt grāmatzīmīti un no māla izveidot dekoratīvus ežus. Šie izstrādājumi palika kā dāvaniņas bērniem. Tās simbolizēs Latviju un mūsu ciemošanos. Dienas otrajā daļā ar kolēģiem apmainījāmies ar darba metodēm, kā tās veiksmīgi pielietot dažādu mākslas uzdevumu, tēmu apgūšanā. Tika pārrunātas arī vadītās stundas. Mūsu stunda tika atzīta par saturiski jēgpilnu, dinamisku un pārdomātu. Arī mēs pašas esam gandarītas par paveikto, jo izdevās viss iecerētais, bērni mūs pieņēma un saprata.
Vērojot kolēģu sagatavotās stundas no Lietuvas, Igaunijas un Grenlandes, radās dažādi secinājumi un pārdomas. Vairākas metodes var aizņemties un pielietot darbā ar saviem skolēniem. Interesanti, cik ļoti stundas atmosfēru ietekmē skolotājs un viņa strādāšanas manieres. Grenlandiešu pedagogi runā klusināti, reti paceļot balsi. Brīžiem bija jābrīnās, kā skolēni sadzird skolotāja teikto. Skolēni tik tiešām spēja visu sadzirdēt, klasē bija klusums. Lietuviešu vadītajā stundā atklājās skolotāja enerģiskums un skolēnu aktīva motivācija darbam. Igauņu nodarbība izcēlās ar audzēkņus piesaistošu interaktīvu prezentāciju un spēlēm, deju elementiem.
Mani patika NordPlus komandas cilvēki – lieliska kompānija, no kuras var mācīties un iedvesmoties. Ļoti pozitīvi un gaiši cilvēki, prieks, ka pieņēma mani savā grupā. Pārsteidzoši, ka cilvēki no citādām valstīm var labi saprasties un komunicēt.
Papildus darbam skolā mūsu pieredzi bagātināja kopīgs mākslas muzeja apmeklējums, brauciens uz aisbergu muzeju un dabas takas pastaiga līdz ledājiem. Spilgts notikums bija brauciens ar laivu gar aisbergiem. Pieredzēt ko tādu tiešām bija dāvana. Acīm neticams skats. Lielie, majestātiskie ledāji dvesa aukstumu un dabas neaprakstāmo spēku. Tāpat kā klintis un akmeņainās ielejas atgādināja par zemes varenumu.
Šis brauciens manī radīja pārdomas par to, cik pasaule ir dažāda, kā cilvēki prot pielāgoties apstākļiem. Grenlandes ziemeļu puse ir skarba, šeit nav koku, zemes siltuma un mīļuma. Trūkst saules un zemes, kurā iekopt savu dārziņu, kurā mielot acis. Skarbo dabu atsver Grenlandes iedzīvotāju labestība un smaidi, jo tikām silti uzņemtas un pavadītas. Kļuvu pārliecinātāka par sevi, savām stundu plānošanas, vadīšanas un komunikācijas prasmēm, kā arī strādāšanu tandēmā. Paldies skolotājai Ligitai par neatsveramas pieredzes sniegšanu, uzticēšanos man un lielisko sadarbību!
Vizuālās mākslas skolotāja Sanita Kovaļkova
Ar darba vizīti Grenlandē ir noslēdzies NordPlus Junior starptautiskais projekts NPJR-2022/10045 “Sākumskolas skolēnu mācīšana un mācīšanās, kustoties un spēlējoties” (“Teaching and Learning of Primary Students by Moving and Playing”).
Mūsdienu izglītība ir vērsta uz katra skolēna individuālajām vajadzībām., tāpēc izglītībai un metodēm jābūt pēc iespējas dažādākām. Projekts bija paredzēts sākumskolas skolotājiem (1.–6. klase), kas izstrādāja uz kustībām un spēlēm balstītas mācību/mācīšanās metodes. Šāda veida metodes palīdz atrisināt daudzas papildu izglītības problēmas – piemēram, skolēnu motivāciju, aktīvu līdzdalību izglītībā, skolēnu iekļaušanu mācību procesā. Piecu skolu partneri (Igaunija, Lietuva, Latvija un divas skolas no Grenlandes) dalījās savā labajā darba pieredzē gan skolās, gan ārpus tām. Vizītes laikā skolotāji iepazīstināja ar savām nacionālajām valodām, paražām, kultūras un gastronomisko mantojumu. Nodarbībās tika parādītas dažādas spēļu un kustību metodes, kuru pamatā ir akadēmiskās zināšanas, lai to praktizētu visi skolotāji, kas piedalās starptautiskajās sanāksmēs, un pēc tam ar tām dalītos savās skolās. Visi projekta materiāli tiks apkopoti un prezentēti izdotā metodiskajā grāmatā, semināros un starptautiskajā konferencē, ieskaitot kompaktdisku ar nodarbību piemēriem, lai skolotājiem būtu iespējas attīstīt savas pedagoģiskās un didaktiskās mācīšanas metodes.
Paldies visiem projektā iesaistītajiem skolotājiem un arī skolēniem, kuri aktīvi piedalījās partnerskolu skolotāju vadītajās stundās.
Projekta koordinatore Ligita Ridūze