Skolēnu mobilitāte Emmastes pamatskolā Hijumā, Igaunijā

(Erasmus+ akreditācijas projekta nr. 2022-1-LV01-KA121-SCH-000053899)

Šī rudens pēdējo silto nedēļu no 25.09.2023. – 29.09.2023. Madlienas vidusskolas skolēnu grupa pavadīja Erasmus mobilitātē Igaunijas salās – Sāremā un Hijumā un darbojās, balstoties uz Erasmus galveno ideju – bagātini pieredzi, domā plašāk.

Skolēnu mobilitātes mērķi tika izvirzīti atbilstoši Madlienas vidusskolas Erasmus akreditācijai un sadarbībā ar skolu Hijumā Emmastes pamatskolu, un tie ir šādi:

  • gūt jaunas zināšanas par Igauniju, par salu dabu, vēsturi un kultūru,
  • stiprināt angļu valodas lietošanas un komunikācijas prasmes,
  • papildināt izpratni par videi draudzīgu rīcību un vides ilgtspēju,
  • praktiski kopā ar igauņu skolēniem piedalīties dažādās mācību, radošajās un sporta aktivitātēs.

Tā kā skola, kurā ciemojāmies, ir pamatskola, tad projekta grupu veidoja 5.–9. klašu skolēni. Gan šīs mobilitātes mērogs, gan saturs bija piemērots, lai dalību Erasmus projektā uzsāktu jau 5. klases skolēni. Kaut arī pamatā visas mācību aktivitātes notika ar igauņu skolas 9. klasi, tomēr daudzveidīgajā kopdarbībā visi sapratās kā līdzvērtīgi. Madlienas skolēni kopā ar vienaudžiem risināja matemātikas sacensību uzdevumus, mācījās igauņu tautas deju, diskutēja par jauniešiem nozīmīgiem jautājumiem, apceļoja Salu interesantās un nozīmīgās dabas un kultūrvēstures vietas un aizvadīja emocionālu sporta dienu. Skolēni guva pirmo Erasmus projekta pieredzi un atziņu, ka ir daļa no Eiropas izglītības vides.

Emmastes skolā patīkami pārsteidza ziemeļnieciskais miers skolas darba organizācijā un sadzīvē. Sarunās ar igauņu kolēģiem tomēr bija jaušams, ka arī viņu zemē izglītība ir grūti arams lauks un pat it kā publiski labi atzītie rezultāti rada skolotājus bažīgus.

Septembrī Igaunijas salās sākas klusā sezona tūrisma objektos, tomēr bija iespēja apskatīt ļoti daudzas skaistas un vēsturiski nozīmīgas vietas, kā arī baudīt Sāremā un Hijumā salu neparasto skarbo dabu.

Mobilitātes izvirzītie mērķi ir sasniegti, un skolēni ir guvuši pirmo starptautiskās sadarbības pieredzi un paplašinājuši savas zināšanas, atraduši jaunus draugus un noteikti guvuši vērtīgas pārdomas par sevi, savu klasi un savu skolu.

Ielūkosimies skolēnu pārdomās par iegūto Igaunijas braucienā!

 “Skolā bija interesanti, visi igauņu bērni bija draudzīgi, bija arī garšīgas pusdienas. Igauņu skolēni savā starpā daudz sadarbojas un ir gudri mācībās. Man patika, ka zvana vietā skolā skanēja mūzika. Uz skolu bērni brauca ar seno laiku mopēdiem. Pret mums viņi bija ļoti laipni. Man patika brauciens, jo ieguvu vairāk zināšanu par kaimiņu zemi Igauniju. Mani pārsteidza, ka Kali meteorīta krāteris ir tik liels. Mikhli brīvdabas muzejā bija interesanti vērot seno laiku dažādos priekšmetus,” tā Rihards Dišereits par savu pieredzi brauciena laikā.

“Šī bija viena no jaukākajām dienām, mēs devāmies uz Emmastes skoliņu, jo viņiem bija sporta diena. Sākumā visi bijām satraukti, jo nezinājām, ko sagaidīt, bet, kad redzējām, ka būs jāspēlē futbols, puiši uzreiz sapriecājās. Mēs, meitenes, nebijām īpašas futbola fanes un īsti negribējām spēlēt. Kad mūs sāka dalīt komandās, es tomēr piekritu, jo sapratu to, ka šāds piedzīvojums ir vienreizējs. Beigās izrādījās ļoti jautri, kaut nemācēju spēlēt. Mums bija arī citi uzdevumi, kā, piemēram, basketbols un (slick line) jeb iešana pa kustīgu trosi. Atvadas bija visskumīgākās, jo tieši pēdējā dienā atkal bijām atguvuši to labo komunikāciju, ko sākumā, un tieši tad bija jābrauc prom. Mūsu skolā es vēlētos ieviest ideju par telefonu kastītēm –  no rīta atstāj telefonu kastītē un saņem to atpakaļ tikai pēc stundām. Tas veicinātu koncentrēšanos stundās, savstarpēju komunikāciju, sapratni par to, ka telefons nav neaizstājams un ir daudz citu lietu, ko darīt no stundām brīvajā laikā. Es vēlos pateikt PALDIES par šo iespēju piedalīties projektā, jo tas man palīdzēja uzlabot angļu valodas zināšanas un es ieguvu jaunus draugus, ar kuriem turpinu uzturēt kontaktu. Ļoti ceru, ka viņi atbrauks pie mums ciemos uz Latviju,” tā Annija Tauriņa.

Valters Leitāns: “Mēs devāmies uz Kuresāres pili. Pils bija slēgta, bet mēs to varējām apskatīt no ārpuses, ejot tai apkārt pa aizsargvalni, fotografējoties un iegūstot daudz skaistu fotogrāfiju. Pils bija varena, liela, augsta, ar torņiem, labi kopta un uzturēta. Pēc pils apskates mēs devāmies uz Pangas klinti. Tā bija ļoti skaista, to apskaloja jūra, radot interesantus ornamentus. Klints nebija noturīga, tās sienas viegli drupa, tāpēc bija jābūt uzmanīgiem un nevarēja iet pārāk tuvu klints malai. Netālu atradās koka šūpoles, blakus tām auga dīvainas, neierastas formas koki, kuru zaros varēja apgulties vai apsēsties. Interesants bija Anglas dzirnavu parks.

Piedzīvojumu centrs “Vēja tornis” (Tuuletorn), kurā varējām noskaidrot atbildes uz jautājumiem:  Kā cilvēki dzīvo Hījumā? Kas notiek zem ūdens, piekrastē un debesīs? Kādi ir Hījumā salinieku stāsti un par ko viņi domā? Te bija visādas jautras un interesantas lietas – mazs tīkla parks, motorlaiva, kura nedarbojās, bet tajā varēja iztēloties braukšanu. Vienā telpā, piespiežot pogu, sāka pūst vējš, citā – varēja nomainīt telpā attēloto gadalaiku. Varējām spēlēt spēli, kurā ar rokām ķer neīstas zivis. Uz torņa jumta varēja paskatīties uz Keinas līci un pāri jūrai sasveicināties ar Sāremā salas iedzīvotājiem un ar vēja zvaniem atskaņot vēja simfoniju.

Sporta dienā mēs spēlējām futbolu, kas man bija jaukākā aktivitāte. Es diemžēl netrāpīju nevienu reizi vārtos, bet atdevu daudzas piespēles. Mēs ar savu komandu sīvā cīņā uzvarējām. Pēc futbola devāmies uz auklu kāpelēšanas aktivitāti. Sākumā iesildījāmies, izstaipījāmies un tad sākām mācīties staigāt un taisīt trikus. Mūs trenēja Igaunijas 2020. gada čempions. Viņš parādīja savus labākos trikus un mācīja arī mūs.”

Deinas Valneres iespaidi: “Emmastes skolā mūs sagaidīja ļoti pozitīvi jaunieši, skolas direktore un skolotāji. Sākumā devāmies uz zāli, lai noskatītos abu skolu prezentācijas. Pēc tam bija matemātikas stunda, kurā mums bija jāizvelk lapiņas ar igauņu bērnu vārdiem, bija jāstrādā pārī ar to skolēnu, kura vārdu mēs izvilkām. Man pārī bija Olivers, mēs sastrādājāmies labi. Datorā bija jāpilda matemātikas uzdevumi – reizrēķins, dalīšanas uzdevumi, figūru laukums un perimetrs, kā arī dažādi loģikas uzdevumi. Uzdevumi bija angļu valodā. Bija interesanti. Mums veicās ļoti labi, ieguvām 1.vietu. Man šī spēle likās ļoti interesanta. Tad bija mākslas stunda, kurā mācījāmies igauņu tradicionālo tautas deju, un sociālo zinību stunda, kur ļoti daudz runājām ar igauņu jauniešiem par visdažādākajiem jautājumiem. Man tas likās ļoti vērtīgi, jo mēs iepazinām cits citu, kā arī igauņu  kultūru un tradīcijas. Sākumā baidījos par to, kā tas būs komunicēt ar igauņiem, jo nezinu angļu valodu izcili, bet sarunājoties sapratu, ka nav jābaidās, cik labi vai slikti zinu valodu, jo galvenais ir gribēt komunicēt. Tad arī viss izdosies! Es ļoti ceru, ka viņi atbrauks arī uz mūsu skolu, lai iepazītu mūsu valsti un kultūru. Esmu ļoti pateicīga par to, ka man bija iespēja piedalīties šajā braucienā.”

Paldies visiem 14 foršajiem, aktīvajiem un zinātkārajiem jauniešiem par pozitīvo gaisotni visas mobilitātes garumā. Paldies mūsu šoferītim Valdim Kušniram!

Ligita Ridūze – projekta koordinatore