Madlienas vidusskolai – Eiropas Atzinības zīme valodu apguvē (EAZVA)

Madlienas vidusskolai piešķirtaEiropas Atzinības zīme valodu apguvē (EAZVA) par Erasmus+ projektu “Akreditēti mācību mobilitātes projekti skolēniem un personālam skolu izglītībā”.

EAZVA pasniegšanas ceremonija notika Eiropas Valodu dienas pasākuma ietvaros. Eiropas Valodu diena tiek atzīmēta ik gadu 26. septembrī jau kopš 2001. gada. Tā ir Eiropas Padomes iniciatīva, taču pasākumus visā Eiropā plaši īsteno arī Eiropas Komisija. Šogad, atzīmējot 20 gadus kopš Latvijas pievienošanās Eiropas Savienībai, 28. septembrī Latvijas Nacionālajā bibliotēkā notika pasākums, kura mērķis ir veicināt valodu apguvi un daudzvalodību, kā arī raisīt interesi par Eiropas valodu daudzveidību un tulkošanu. Visas dienas garumā bija iespēja apmeklēt dažādus izglītojošus stendus, t.sk. Valsts izglītības attīstības aģentūras Erasmus+ stendu, piedalīties dažādās aktivitātēs un izglītojošās darbnīcās.

Šajā pasākumā varēja piedalīties interesantā diskusijā saistībā ar valodu apguvi skolās. Te notika arī labāko Erasmus+ valodu apguves projektu sumināšana. Apbalvošanas pasākumā uzrunu teica Erasmus+ programmas nodaļas vadītāja Antra Eņģele un Valsts sekretāra pienākumu izpildītāja, Izglītības kvalitātes valsts dienesta vadītāja Inita Juhņēviča.

Madlienas vidusskola atzinības zīmi saņēma par Erasmus+ mācību mobilitātes projektu.

Projekta rezultātā  skola visaptveroši un radoši pievērsās valodu apguvei un kultūras daudzveidības izzināšanai, izmantojot tehnoloģijas, vārdnīcas, savstarpējo komunikāciju, dažādas spēles un rotaļas.

Kā mūsu projekts palīdzēja palielināt izglītojamo un skolotāju motivāciju vai attīstīt pozitīvu attieksmi pret valodu mācīšanos un valodu daudzveidību?

“Erasmus projekts ir ļoti motivējošs pasākums izglītības iestādes darbā. Lai runātu par palielinātu motivāciju un pozitīvu attieksmi pret projekta norisēm, katrs projekta posms – gan sagatavošanās, gan mobilitātes norise – ir ļoti rūpīgi jāizvērtē. Ir jāanalizē aktivitātē paveiktais attiecībā pret izvirzītajiem mērķiem, jānorāda sasniegumi un jāvērtē problēmas un to iespējamie risinājumi. Šādai analīzei ir jābūt pieejamai, un Madlienas vidusskolā tas ir lasāms skolas mājas lapā. Par ieguvumiem skolēnu mobilitātēs informējam arī Ogres novada mājas lapā, kā arī Ogres novada laikrakstā “Ogres Vēstis Visiem”. Objektīva informācija iedrošina un motivē gan pedagogu, gan skolēnu būt atvērtam pret šo skolas darbības jomu. Ja ir interese, tad, iegūstot vairāk informācijas par projekta būtību un aktivitātēm, notiek motivēta pieteikšanās līdzdalībai. Tad potenciālais projekta dalībnieks apzinās svešvalodas nozīmi savai dalībai projektā. Jo labākas būs valodas lietošanas prasmes un arī vēlēšanās zināšanas papildināt, jo lietderīgāks var būt devums projektam un tas arī veidos to pozitīvo attieksmi. Jaunieši pamatā svešvalodas prasmes pilnveido stundās, darbā ar dažādiem IT resursiem, skatoties filmas, bet pedagogiem pašiem ir jāveido savas valodas izaugsmes plāns. Skolotāji, kas pieteicās profesionālas pilnveides kursos un arī kā pavadošie skolotāji skolēnu mobilitātē, izmantoja NVA on-line kursus angļu valodas pilnveidošanai. Angļu valodas zināšanu uzlabošanai skolas pedagogi un darbinieki darbojas neformālās izglītības nodarbībās kopā ar bijušo angļu valodas skolotāju Aldu Karasevu. Labākas valodas prasmes palīdz efektīvāk darboties kursos, kā arī labāk izmantot kursu norises vietas kultūrizglītības iespējas. Kursos pedagogi strādā kopā ar citu valstu skolotājiem, un tas dod iespēju iepazīt citas valodas. Tā tiek pārvarēta psiholoģiska nedrošība daudzvalodīgā vidē. Jaunieši ir ļoti atvērti daudzveidīgām valodu apguves un izmantošanas iespējam ar tehnoloģiju palīdzību. Viņi aktīvi komunicē ar vienaudžiem un tā gūst pozitīvas emocijas. Tas ļauj izvērtēt gūto pieredzi valodu lietošanā kā vienreizēju iespēju, ko nevar sniegt ikdienas skolas dzīvē.

Kā Erasmus+ projekts var būt iedvesmas avots citiem? Kā tā pieeju var pārnest izmantošanai citās mērķa grupās vai citās jomās?

Lai pieredze valodu daudzveidībā varētu kļūt par iedvesmas avotu, par šo pieredzi ir jāinformē, jādalās ar atziņām, metodēm. Vienmēr ir jāuzsver pozitīvie ieguvumi un jāuzslavē par ikvienu labi padarītu darbu valodu apguves un izplatīšanas jomā. Objektīvi ir jāanalizē arī neveiksmes, bet tomēr ir jābūt pozitīvai attieksmei pret katru iniciatīvu saistībā ar valodu apguvi un lietošanu. Lai pieredzi pārnestu, ir vajadzīga līdzdalība, jo tikai piedaloties var notikt attīstība. Projektu mobilitātes un informācija par kursu iespējām ir savlaicīgi sagatavota, ir saskaņoti rīcības plāni. Mobilitātes sagatavošanas posmā ļoti liela nozīme ir tieši svešvalodai, jo tā notiek saziņa ar potenciālajiem projekta partneriem, tā tiek saskaņota mobilitātes programma. Erasmus projektā gūtā pieredze noteikti ir pārnesama arī citās izglītības aktivitātēs un vecuma grupās, jo galvenais ir mērķtiecīga vēlme darboties un paplašināt savas valodas zināšanas un izpratni par valodu daudzveidību. Ļoti aktīvi jaunieši ir iesaistījušies EP Vēstnieku skolu programmā, kur padziļina zināšanas par parlamentāro demokrātiju, par Eiropas vērtībām. Skolēni piedalās arī programmas “Euroscola” sesijās Strasbūrā vai citos pasākumos Briselē. Jaunieši paši uzņemas iniciatīvu veidot un realizēt lokālos projektus, kā arī aktīvi piedalās aktivitātēs, kas jāveic uzņemošai skolai, sagaidot citu valstu skolēnu mobilitātes.

Ar savu darbību esam  ne tikai iedvesmojuši, bet arī atbalstījuši projektu izstrādē interesentu grupas pieaugušo neformālajā izglītībā un arī profesionālajā mūzikas izglītībā. Viņu projekti ir guvuši finansiālu atbalstu un aktīvi notiek to realizācija! Tas priecē!

Attiecībā uz visām projekta norisēm svarīgi ir veidot pārliecību, ka ikviena valoda ir bagātība un daudzvalodība ir daļa no izglītības.

Valodu balva ir patīkams pārsteigums! Esam gandarīti, ka mūsu darbība valodu jomā  Erasmus+ projektā ir novērtēta.

Es lepojos ar savu skolēnu un pedagogu pozitīvu ieinteresētību būt atvērtiem Eiropas kultūras un valodu daudzveidībai, būt pašiem aktīviem šīs daudzveidības papildināšanā un izmantot ikvienu iespēju izglītoties pašiem un veicināt citu skolēnu un kolēģu izglītību.

Ligita Ridūze – Erasmus+ projekta koordinatore Madlienas vidusskolā