Madlienas vidusskolas skolēni Portugālē

Erasmus+ akreditētā projekta ietvaros no 20.09.2024. – 28.09.2024. mobilitātes vizītē uz Portugāli devās 10 skolēni un 2 skolotāji. Pirmās divas dienas iepazinām Portugāles galvaspilsētu – Lisabonu. Vispirms apskatījām Fado muzeju. Katrs saņēma audio gidu un varēja brīvi staigāt pa muzeju, klausoties dažādu dziedātāju priekšnesumus, kā arī iepazīstot Fado vēsturi un nozīmi Portugāles kultūrā. Muzejs bija ļoti skaists un interaktīvs. Lisabona man vienmēr paliks atmiņā ar stāvām un augstām kāpnēm. Pilsēta ir ļoti skaista un grezna. Apskatījām tādus ievērības cienīgus objektus kā Santas Luzias skatu punktu, Lisabonas katedrāli, Rua Augusta arku un pilsētas laukumu, Rossio parku, Graca skata punktu, Svētā Greorga pili. Ļoti patika tās skaistās, šaurās un vecmodīgās ielas, rotātas ar krāšņām flīzēm. Mums bija arī iespēja izbraukt ar slaveno tramvaju, kas bija neparasti, bet interesanti. Varēja sajusties kā senākos laikos. Dienu noslēdzām ar masku parādi – Ibērijas masku festivālu. Ielās varējām vērot portugāļu tradicionālās maskas un izdarības, rotaļas. Lisabonā apmeklējām arī Okeanāriju. Pasaules okeāna akvārijā varēja iepazīties ar visdažādākajām putnu, zivju un citu ūdens iemītnieku sugām, uzzināt par ilgtspējīgām zvejas praksēm. Ekspozīcijā “Zemūdens meži” varēja baudīt Takashi Amano izveidotos ūdens augu akvārijus, tā apliecinot augu nozīmi okeānu ekosistēmā un atklājot harmonisko saskaņu starp augiem un dzīvniekiem. Trešā ekspozīcija bija kino zāle, kas ar 10 milzīgiem ekrāniem un skaņas efektiem ļāva sajust okeāna spēku un skaistumu.

Galvenās mobilitātes aktivitātes notika Famalicao pilsētas Camilo Castello Branco vidusskolā, kas ir otra lielākā vidusskola Portugālē. Sākām ar nelielu ekskursiju pa skolas telpām: skolotājas skolotājām izrādīja darbinieku telpas, bet skolēni skolēniem – mācību telpas. Skolā mācās aptuveni 4000 skolēnu un strādā aptuveni 500 skolotāji. Vidusskolā ir ap 1300 skolēnu. Galvenās atšķirības, kuras ievērojām, ir tās, ka ne skolotājam, ne klasei nav noteiktas telpas – tās bieži mainās. Gan skolotāji, gan skolēni ceļo pa dažādām telpām. Turklāt mācības vidusskolā skolēniem ir divās maiņās: rīta un vakara. Ļoti interesanti, ka viens no obligātajiem mācību priekšmetiem skolā ir filozofija, jo šāds mācību priekšmets Latvijā ir reti kurā skolā. Uzsākot vidusskolu, portugāļiem ir tikai 3 obligātie mācību priekšmeti, pārējie tiek izvēlēti atbilstoši virzienam (humanitārajam, eksaktajam, mākslas). Interesanti, ka vērtējumi skolēniem Portugālē ir skalā no 1 līdz 20; mācību stundas garums ir 1 stunda 30 minūtes – dienā skolēniem ir tikai 3 mācību priekšmeti; skolā ir 3 semestri, un nav rudens brīvlaika. Dažās dienās mācību stundas var beigties pulksten 6 vakarā. Mūsu skolēni novērtēja iespēju apgūt programmēšanas un robotikas zināšanas.

“Interesantākā dienas daļa bija sērfošana. Man tas bija pilnīgi kaut kas jauns un redzēts tikai televizora ekrānos. No sākuma uzvilkām hidrotērpu, tam pa virsu dzeltenu T-kreklu, lai mūs vieglāk varētu atpazīt un pieskatīt. Mums pastāstīja noteikumus un pašus pamatus sērfošanā, kā pareizi stāvēt, ar kuru kāju priekšā uz dēļa un kā ātrāk un vienkāršāk piecelties stāvus no guļus pozīcijas, peldot pa vilni. Smiltiņās tas izskatījās diezgan vienkārši un skaisti. Tad bija laiks teoriju pielietot praksē. Atlantijas okeāns no sākuma likās ledaini auksts, bet vēlāk hidrotērps sāka sildīt ķermeni. Izrādījās, ka sērfošana nemaz nebija tik vienkārša. Noturēt līdzsvaru uz dēļa ir diezgan sarežģīti. Bet vēlāk jau klājās labāk un sanāca noķert pāris viļņus. Man ļoti patika, un vēlētos to pamēģināt vēlreiz,” tā atminas Ieva Kārkliņa.

Vērtīga bija ekskursija uz Devesas parku. Devesas parks ir 27 hektārus liela pilsētas zaļā zona, kuru vietējie izmanto, lai pavadītu laiku dabā, atpūstos un sportotu. Parkā ir iekārtots arī vides izglītības centrs, kurā notiek darbnīcas ar mērķi izglītot bērnus un pieaugušos vides ilgtspējības jautājumos. Pēc sausās Lisabonas bija ļoti patīkami redzēt tiešām zaļu, sakoptu parku, kuram cauri plūst upe.

Vides izglītības centrā uzzinājām vairāk par Vila Nova de Famalicão vēsturi. Izrādās, ka Famalicão ir ražošanas un rūpniecības pilsēta. Cilvēki šeit daudz strādā un maz pievērš uzmanības tūrisma attīstībai, bet viņi ļoti rūpējās par savas vides sakārtošanu, lai cilvēkiem būtu labāka dzīves kvalitāte. Tiek piedāvātas gan bezmaksas sporta aktivitātes senioriem, parka tuvumā ir aizliegta apbūve, ir liegts arī pilsētā būvēt lielveikalu, lai jaunieši labāk satiktos ārā dabā, nevis veikalā. Parkā aplūkojām arī Portugālei tik ļoti raksturīgo korķa koku, no kura tiek iegūts korķis.

Izzinoša bija tikšanās pilsētas pašvaldības ēkā ar “Smart City” projekta pārstāvi. Šajā nodarbībā jaunieši praksē redzēja, ar kādām pilsētas attīstības iniciatīvām darbojas Famalicão dome. Tika parādīts, cik daudzveidīgi dati tiek ievākti pilsētā, kā dati tiek pārvērsti noderīgā informācijā un kā šī informācija palīdz veidot zināšanas un paredzēt nākotnes notikumus. “Smart City” projekts un aplikācijas palīdz gan pamanīt neparastus ūdens zudumus, gan ar mākslīgā intelekta palīdzību laicīgi pamanīt un brīdināt glābšanas dienestus par ugunsgrēkiem, gan efektīvi nosūtīt informāciju policijai par pārkāpumiem. Kopumā nodarbība bija ļoti vērtīgs ieskats tajā, kā tehnoloģijas var uzlabot dzīves kvalitāti.

26. septembris ir Eiropas Valodu diena. Mūsu skolēniem tika uzticēts atbildīgs uzdevums – vērtēt Eiropas valodu dienas T-kreklu dizainu pēc noteiktiem kritērijiem. Konkursā piedalījās 31 dalībnieks. Famalicão vidusskolas skolēni bija sagatavojuši dizainus par godu Eiropas valodu dienai, ar kuriem viņi vēlāk startēs starptautiskajā konkursā. Tad sekoja aktivitāte – pilsētas EKO mākslas izaicinājums – pastaiga pa pilsētu, vēršot uzmanību uz pilsētvidē integrēto mākslu. Katra mākslas darba mērķis bija paust ziņu par kādu dabas aizsardzības jautājumu vai ANO 17 Ilgtspējīgas attīstības mērķiem. Daudziem patika okeāna gleznojumi pie ūdens noteku akām. To mērķis bija izpaust ziņu “Okeāns sākas šeit!”, vēršot uzmanību uz to, ka ūdens piesārņojums pilsētā var nonākt līdz okeānam.

Kopumā pilsētas EKO mākslas izaicinājums bija ļoti vērtīga pieredze, jo skolēni redzēja, ar kādām mākslas un dabas aizsardzības aktivitātēm nodarbojas vietējie skolēni. Vienlaikus pieredze bija vērtīga arī skolotājām, redzot, kā šāda veida aplikācijas tiek integrētas mācību procesā.

Dienas noslēgumā skolēni līdzdarbojās portugāļu sporta stundā. Skolēnu sporta stundas nereti sastāv ne tikai no tradicionālajiem sporta veidiem, bet arī dejas elementiem. Šajā stundā jaunieši varēja izmēģināt deju “Kizomba”, kā arī dejot līdzi citām populārām portugāļu dejām. Mācību stundas noslēgumā latviešu skolēni iepazīstināja portugāļus arī ar deju “Cūkas driķos”. Kopumā šī stunda bija jautra kultūras apmaiņa starp portugāļiem un latviešiem. Kārtējo reizi bija patiess prieks vērot, kā jaunieši izmēģina kaut ko jaunu.

Mums bija iespēja apmeklēt arī brīnišķīgas Portugāles pilsētas – Bragu un Porto!

Galvenie iemesli un mācības, kas šo projektu padarīja neaizmirstamu un ļoti vērtīgu:

1. Jaunieši guva dziļāku izpratni par Portugāles kultūru, mūziku un vēsturi, kas palīdzēja viņiem saskatīt līdzības un atšķirības starp Latviju un Portugāli. No fado mūzikas līdz Lisabonas arhitektūrai un sabiedriskā transporta izmantošanai skolēni mācījās ne tikai faktus par konkrēto valsti, bet arī par to, kā kultūras tradīcijas atspoguļojas cilvēku ikdienā.

2. Brauciens piedāvāja unikālu iespēju skolēniem mācīties ārpus tradicionālās skolas vides, ļaujot viņiem iepazīt citu valstu izglītības sistēmu un skolas dzīvi. Portugāles skolas struktūra un mācību pieeja, piemēram, ar filozofiju kā obligātu priekšmetu, sniedza jaunu perspektīvu, kas var būt vērtīga gan skolēniem, gan skolotājiem. Jaunās zināšanas palīdz gan kritiski izvērtēt pašiem savas mācības, gan novērtēt visu labo, kas mūsu skolās jau ir.

3. Projekts veicināja skolēnu globālo apziņu, iedziļinoties tādās tēmās kā ilgtspējīga attīstība un tehnoloģiju loma pilsētu vadībā, piemēram, Smart City iniciatīvās. Skolēni paplašināja zināšanas arī par dabas aizsardzību gan apmeklējot Okeanāriju, gan Vila Nova de Famalicão vides izglītības centru.

4. Skolēni, gluži nemanot, apguva arī tik ļoti vērtīgās starpkultūru komunikāciju prasmes un praktizēja savu angļu valodu, praktiski attīstīja arī sadarbības prasmes, piedaloties dažādās radošajās aktivitātēs, piemēram, robotikas darbnīcā un T-kreklu konkursā. Nenoliedzami sadarbība, komunikācija un valodas ir ļoti vērtīgas prasmes mūsdienu starptautiskajā vidē, kas mūsu skolēnu grupai noderēs ne tikai skolas solā, bet arī ārpus tās.

5. Gūtā pieredze ne tikai paplašināja skolēnu zināšanas, bet arī iemācīja būt atvērtiem jaunai pieredzei un izaicinājumiem, ļaujot izprast, ka dažreiz neparedzētie notikumi, kā, piemēram, masku parāde, kuras dēļ nekursē transports, vai nelabvēlīgi laikapstākļi ekskursiju dienā, var kļūt par neaizmirstamu un izglītojošu pieredzi.

“Portugāle noteikti ir valsts, kuru apmeklēšu vēlreiz. Šis bija viens no maniem mīļākajiem Erasmus+ braucieniem. Portugāle, manuprāt, ir visskaistākā valsts, kurā esmu bijusi. Esmu ieguvusi daudz jaunu draugu, ar kuriem turpinu kontaktēties sociālajos medijos, daudz atmiņu, kuras nekad neaizmirsīšu,” tā atzīst Nikola Markovska

Maira Asare, Ieva Kārkliņa, Nikola Markovska un Ligita Ridūze