FIZMIX nodarbības Madlienas vidusskolā

6. janvārī 2. mācību semestris Madlienas vidusskolas 7.-11. klašu skolēniem iesākās nedaudz citādāk nekā iepriekšējos gadus, jo pirmdienas rīta pusē mūsu skolā ieradās FIZMIX skolu tūres  projektu vadītājs Raitis Streičs. Mūsu skolā šādas nodarbības notiek jau  ceturto reizi, tādēļ dažiem skolēniem tā bija atkalredzēšanās ar šo interesanto skolotāju, pārējiem – pirmā klātienes tikšanās ar viņu. Nodarbībās piedalījās arī Taurupes pamatskolas 8.un 9. klašu skolēni.

Šo pasākumu rīko un ar draudzīgu enerģiju atbalsta Elektrum (jeb viens no lielākajiem Latvijas uzņēmumiem Latvenergo), kas  finansē gan  portālu www.fizmix.lv/, gan konkursu “Fizmix experiments” (kurā mūsu skolas 8.-9. klašu  skolēni piedalās jau vairāk nekā 10 gadus), gan šo  projektu “FIZMIX skolu tūre”,  kura mērķis ir apciemot jebkuru skolu Latvijā, lai kopā eksperimentētu un priecātos par fiziku, atgādinātu, kādas karjeras iespējas paver eksaktās zinātnes, iepazītu, ko skolēniem piedāvā mācību portāls FIZMIX.lv.

Tieši šīs tēmas bija iekļautas nodarbībā. Sākumā Raitis Streičs pastāstīja par koncernu Latvenergo, kas nodrošina ar elektroenerģiju Latvijas uzņēmumus un mājsaimniecības, uzsvēra, ka jebkuram uzņēmumam ir nepieciešami gudri un zinoši darbinieki, kuri orientējas fizikā un inženierzinībās, pastāstīja par portālu www.fizmix.lv/, kur iespējams atrast gan formulas, gan atbildes uz dažādiem jautājumiem. Un tad nodarbības interesantākā jeb eksperimentu daļa. Izveidota elektriskā ķēde, saņemts diezgan “kutinošs” elektriskās strāvas trieciens, ko rada mikroviļņu krāsniņas motoriņš, “neredzamā” tinte, degošs piena pulveris, dažādi  eksperimenti ar šķidro slāpekli. Aicinājums – padarīt skaņu redzamu un saplēst stikla glāzi ar  savu balsi… Un noslēgumā – Teslas spole, kas mūzikas ritmā veido elektriskus zibens uzliesmojumus uz visām pusēm.  Skolēni ne tikai vēroja šos eksperimentus, bet arī skaidroja, kā un kāpēc tie var notikt.

Paldies skolēniem, īpaši 9. un 11. klasēm, par aktīvu piedalīšanos šajās nodarbībās, prieks, ka skolēni prata atbildēt uz  jautājumiem par dažādām tēmām. Ceru, ka šīs nodarbības ieinteresēs skolēnus padomāt par fiziku no cita skatu punkta un atkal piedalīties  dažādos, ar dabaszinātnēm saistītos konkursos.

Skolotāja Daiga Rosicka